Søge ikon

Beredskabsplan

Beredskabsplan for Stenhus Gymnasium

Hvordan handler jeg, hvis der opstår en kritisk situation?

Overordnet skal du reagere roligt og fornuftigt, hvis der opstår der en kritisk situation. Bring først dig selv ud af farezonen. Alarmer derefter skolens kontor, og tag i øvrigt de i situationen relevante initiativer.

Ansvarlige

I alle krisesituationer er rektor eller dennes stedfortræder ansvarlig for, hvorledes situationen skal tackles. Rektor bistås af en styregruppe, som består af den øvrige ledelse samt skolens pedeller.

Ved Brand

Ved mindre brande der let kan slukkes, bringes eleverne i sikker afstand, og branden slukkes med det forhåndenværende slukningsmateriel.

Ved større brande råbes brand, når ilden opdages, og skolens kontor adviseres med oplysning om, hvor det brænder, hvad der brænder, eventuelle tilskadekomne, og hvem der ringer. Kan du ikke straks komme i kontakt med kontoret, skal du selv ringe 112 med de samme oplysninger og derefter orientere kontoret. Orienter også pedellerne.

Skolens kontor sørger for alarmering af brandvæsenet ved at ringe 112, hvis det ikke allerede er sket, og skaffer en vejviser, der ved brandvæsenets ankomst giver en situationsmelding til indsatslederen.

  • Rektor tilkaldes.
  • Der iværksættes gentagne allekald over skolens højtaleranlæg.
  • Bygningerne forlades.
  • Se nedenfor under evakueringsinstruks.

Andre kritiske situationer

Eksempelvis eksplosion, bombetrussel, indtrængen af bevæbnet person.

Opdager du en sådan situation, skal du straks alarmere kontoret, som derefter kontakter politiet på 112. Kan du ikke straks komme i kontakt med kontoret, skal du selv alarmere politiet på 112.

Skolens kontor tilkalder rektor der træffer beslutning om, hvorledes situationen skal behandles. Beslutningen formidles via allekald eller på anden effektiv måde. Der kan eksempelvis være tale om at skolen skal evakueres helt eller delvis eller barrikaderes. Se nedenfor under evakuerings – og barrikaderingsinstruks.

Når politiet ankommer, træffer rektor beslutninger efter anvisninger fra og i samarbejde med politiet.

Ved indtrængen af en person med våben skal alle følge de anvisninger, som gives i allekaldet. Hvis ikke allekaldet kan bruges, skal man som hovedregel hurtigst muligt forlade skolen. Hvis man ikke kan nå væk, kan det være nødvendigt at søge ind i et lokale og barrikadere det.

Når hændelsen er overstået, samles alle efter rektors anvisning.

Evakueringsinstruks

  • Evakuering i en undervisningstime:
    Læreren fører eleverne ad den mest hensigtsmæssige flugtvej til boldbanen. Ved brand lukkes døre og vinduer så vidt muligt når lokalet forlades.
  • Evakuering i en mellemtime eller i et frikvarter:
    Hver enkelt forlader bygningen ad den mest hensigtsmæssige flugtvej. Ved brand lukkes døre og vinduer så vidt muligt af den sidste der forlader lokalet.
  • Gennemsyn af lokaler og fællesområder:
    Så vidt muligt gennemgår pedeller og andre der udpeges hertil, alle lokaler, herunder toiletter og fællesområder, og sikrer sig at alle er kommet ud.
  • Fælles samling på boldbanen:
    Eksempelvis i tilfælde af brand. Alle elever og personalet samles på skolens boldbane. Eleverne i stamklasser. Sekretærerne sørger for uddeling af klasselister. En lærer eller en elev fra klassen tæller om alle stamklassens elever er til stede. Ikke tilstedeværende elever forsøges kontaktet via mobiltelefon. Klasselisten udfyldes og afleveres derpå straks til rektor eller en anden fra ledelsen. Lærerne bliver hos eleverne, og alle forbliver på stadion, indtil der gives anden besked. Bortset fra ovennævnte brug må mobiltelefoner ikke benyttes under evakuering.

Barrikaderingsinstruks

Bloker døren eller dørene til lokalet ved at bruge ryggen af en stol eller lignende som stopper for håndtaget, og ved at stable inventar og møbler foran døren. Luk vinduerne. Træk eventuelle. persienner for.

Søg derefter skjul langs gulvet borte fra døren. Undgå støj og placer dig ikke synligt. Bliv i lokalet indtil rektor giver anden meddelelse, eller det er helt åbenbart at flugt er en bedre udvej.

Rektor/politiet vurderer om døre mellem skolens sektioner skal lukkes og låses, eventuelt barrikaderes.

Når hændelsen er overstået

Umiddelbart efter begivenheden er overstået, danner rektor sig et overblik over hændelsesforløbet og eventuelle tilskadekomne.

Uskadte elever og ansatte samles med henblik på fælles orientering. Der sørges for at alle som er berørte af situationen, tilbydes den nødvendige krisehjælp. Endvidere tages kontakt til relevante myndigheder med henblik på at modtage den konkrete ressourcehjælp.

Der lægges en pressemeddelelse på skolens hjemmeside med en kort beskrivelse af hændelsesforløbet og den aktuelle status. Den skal indeholde redegørelse for uddannelsesstedets og myndighedernes håndtering af begivenheden, samt oplysning om hvem man kan rette henvendelse til, hvis man ønsker yderligere oplysninger. Rektor sørger for oprettelse af et beredskab der kan svare på henvendelser.

På et senere tidspunkt foretager rektor en evaluering af det interne kriseberedskab med henblik på optimering af dette. Evalueringen kan ske i samarbejde med relevante myndigheder.

Offentlige sirener

Såfremt de offentlige sirener går i gang, skal alle blive inden døre og lukke døre og vinduer. Pedellerne slukker hurtigst muligt for ventilationsanlægget. Rektor aflytter beredskabsmeddelelserne i medierne og orienterer via allekald eller på anden måde om hvad man skal foretage sig i situationen.

Relevante telefonnumre

Rektor: 40 68 45 48
Skolens kontor: 59 43 64 65
Pedeller: 40 90 45 42 eller 40 90 45 46
Alarmering: 112
Politi: 114

Beredskabsplanen er vedtaget af MIO den 17. september 2019.

What is Lorem Ipsum?

Lorem Ipsum is simply dummy text of the printing and typesetting industry.

Lorem Ipsum has been the industry's standard dummy text ever since the 1500s, when an unknown printer took a galley of type and scrambled it to make a type specimen book. It has survived not only five centuries, but also the leap into electronic typesetting, remaining essentially unchanged. It was popularised in the 1960s with the release of Letraset sheets containing Lorem Ipsum passages, and more recently with desktop publishing software like Aldus PageMaker including versions of Lorem Ipsum.

Why do we use it?

It is a long established fact that a reader will be distracted by the readable content of a page when looking at its layout. The point of using Lorem Ipsum is that it has a more-or-less normal distribution of letters, as opposed to using 'Content here, content here', making it look like readable English. Many desktop publishing packages and web page editors now use Lorem Ipsum as their default model text, and a search for 'lorem ipsum' will uncover many web sites still in their infancy. Various versions have evolved over the years, sometimes by accident, sometimes on purpose (injected humour and the like).

  • Profile subjects: Business Management HL, Economics HL, Environmental Systems & Societies SL
  • Core subjects: English A or English B HL, Mathematics Applications & Interpretation SL, Danish A or Danish B or Other Language, Theory of Knowledge, Creativity, Activity, Service.
  • This combination of IB subjects gives access to 93 college level courses in Denmark and thousands of college courses all over the world
  • Examples of courses that this IB Profile prepares you for:
  • Business Administration & Digital Management
  • Business Administration & Service Management
  • Business Administration & Sociology
  • Business & Management
  • European Business
  • Financial Controller
  • Global Business Informatics
  • Innovation & Entrepreneurship
  • International Business
  • International Business & Politics
  • International Shipping & Trade
  • Leisure Management
  • Value Chain Management
  • Profile subjects: Global Politics HL, Environmental Systems & Societies SL
  • Core subjects: English A or English B HL; Mathematics Applications & Interpretation SL; Economics HL/SL or History HL/SL, Danish A or Danish B or Other Language, Theory of Knowledge, Creativity, Activity, Service.
  • This combination of IB subjects gives access to 137 college level courses in Denmark and thousands of college courses all over the world
  • Examples of courses that this IB Profile prepares you for:
  • Global Studies
  • Global Studies + Communication Studies
  • Global Studies + Cultural Encounters
  • European Studies
  • Human Rights
  • Innovation & Entrepreneurship
  • International Relations
  • International Studies
  • International Development Studies
  • Journalism
  • International Law
  • Social Entrepreneurship & Management
  • World Studies
  • Profile subject: Visual Arts HL or Film HL
  • Core subjects: English A or English B HL; Mathematics Applications & Interpretation SL; Global Politics HL/SL or Psychology HL/SL or Business Management HL/SL; Biology or ESS or Physics; Danish A or Danish B or Other Language, Theory of Knowledge, Creativity, Activity, Service.
  • This combination of IB subjects gives access to 90 college level courses in Denmark and thousands of college courses all over the world
  • Examples of courses that this IB Profile prepares you for:
  • Animation
  • Architecture
  • Art History
  • Designer
  • Design Culture
  • Digital Design
  • Event Management
  • Film & Media Studies
  • Film & TV Production
  • Musical Therapy
  • Music Production
  • Performance Design
  • Theatre & Drama Studies
  • Theatre Management
  • Visual Communication
  • Profile subjects: Biology HL, Chemistry SL, Mathematics Analysis & Approaches HL.
  • Core subjects: English A or English B, Danish A or Danish B or Other Language, Global Politics HL/SL, Psychology HL/SL, or Business Management HL/SL, Theory of Knowledge, Creativity, Activity, Service.
  • This combination of IB subjects gives access to 133 college level courses in Denmark and thousands of college courses all over the world
  • Examples of courses that this IB Profile prepares you for:
  • Agrobiology
  • Biochemistry
  • Biomedicine
  • Dentistry
  • Environmental Risk
  • Global Nutrition & Health
  • International Bachelor in Natural Sciences
  • Mathematics
  • Mathematics & Economics
  • Medicine
  • Medicinal Biology
  • Molecular Medicine
  • Molecular Biology
  • Nutritional Studies
  • Veterinary Medicine
  • Profile subjects: Physics HL/SL, Chemistry HL/SL, Mathematics Analysis & Approaches HL
  • Core subjects: English A or English B HL; Danish A or Danish B or Other Language; Business Management HL/SL or Global Politics HL/SL or Psychology HL/SL; Theory of Knowledge; Creativity, Activity, Service.
  • This combination of IB subjects gives access to 214 college level courses in Denmark and thousands of college courses all over the world
  • Examples of courses that this IB Profile prepares you for:
  • Applied Industrial Electronics
  • Artificial Intelligence & Design
  • Civil Engineering
  • Computer Science
  • Digital Technology
  • Electronics & IT
  • Informatics
  • International Bachelor in Natural Sciences
  • General Engineering
  • Global Management & Manufacturing Engineering
  • Manufacturing & Operations Engineering
  • Mathematical Computer Modelling
  • Nanoscience
  • Robot Technology
  • Software Engineering
  • Profile subjects: English A or B HL, Danish A or B HL, a third language, History HL/SL
  • Core subjects: Mathematics Applications & Interpretation SL, Biology SL or ESS SL, Theory of Knowledge, Creativity, Activity, Service.
  • This combination of IB subjects gives access to 136 college level courses in Denmark and thousands of college courses all over the world
  • Examples of courses that this IB Profile prepares you for:
  • Anthropology
  • Business, Language, and Culture
  • Communication & Digital Media
  • European Studies
  • Export & Technology
  • Intercultural Market Communication
  • International Bachelor in Humanities
  • International Bachelor in Social Sciences
  • International Studies
  • Journalism
  • Language & Business
  • Language & International Studies
  • Language Officer
  • Psychology
  • Rhetoric & Communication
  • Profile subjects: Psychology HL, Biology SL
  • Core subjects: English A or English B HL; Mathematics Applications & Interpretation SL; History HL/SL or Economics HL/SL; Danish A or Danish B or Other Language; Theory of Knowledge; Creativity, Activity, Service.
  • This combination of IB subjects gives access to 136 college level courses in Denmark and thousands of college courses all over the world
  • Examples of courses that this IB Profile prepares you for:
  • Psychology
  • Human Resource Management
  • Management Studies
  • Cognition Studies
  • Cognition & Communication
  • Educational Management
  • Health Studies
  • Anthropology
  • Sociology
  • Social Work
  • Work Life Studies